Je to opět závod s časem, při kterém projedete silniční tepny celého města. Cestu vám signalizuje dým, vycházející z určitého místa na silnici. Jakmile jej dostihnete, objeví se opět o kus dál. Času je tak akorát, abyste si mohli dovolit nějaké ty hodiny, či trochu přibrzdit do zatáček.
Trasa tedy vede na okraji Works Quarter, vlevo kolem Malé Itálie, nahoru k Čínské čtvrti, přes most Terranova a za ním doprava na New Ark. Podél pobřeží, pod Giulianovým mostem a nad horní částí Down Townu. Pak objedete po okraji celý Hoboken, vrátíte se do centra a přes Giulianův most na Central Island. Ten projedete jeho středem až k pobřeží. Tady dým uniká před vjezdem na parkoviště a poslední dým je vpravo na parkovišti.
19. Bomby ve městě
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Tato hra není s příběhy předchozích her nikterak propojena, odehrává se sice na stejném kontinentě, ale v jiné provincii, tedy v Cyrodiil. Tato oblast není tak vyprahlá jako Morrowind, jsou zde lesy, hory, bažiny a na západě je dokonce přístup k oceánu. Co se týče ras, jsou zde ale všechny, které znáte z původní série. Hra má drastický spád, rozhodně se nebudete muset obávat nudy, po grafické stránce je hra naprosto úžasná, tedy foto realistická. Na technologii grafiky tvůrci pracovali celý jeden rok. Stejně jako předchozí hry i Oblivion má standardně nastavenu first-person perspektivu. Umožňuje ale také přepnutí se do pohledu třetí osoby. Co do rozlohy herního světa je Eleder Scrolls IV větší než Morrowind. Přepracován byl design interface kompasu a map a to tak, abyste dlouho netápali při pátrání po nějakém zážitku. Nudné a stále se opakující cestování jaké jste mohli zažít v Morrowindu, je v Oblivion eliminováno. Upraven je rovněž systém získávání zkušeností. V zásadě zůstává stejný, jen je o něco více přizpůsobitelnější vašim požadavkům, například tehdy, že se po čase hraní rozhodnete ubrat s vývojem svého hrdiny trochu jiným směrem než dosud. Určité změny zaznamenal i systém soubojů. Stále zde hrají důležitou roli statistiky, jsou však postaveny smysluplněji. Úplně přepsán byl systém AI, svět, který vám Oblivion otevře, je skutečně plný života. Další vyzdvihovanou vlastností je různorodost hraní za pět odlišných frakcí, do kterých se dá vstoupit. Ti záporněji naladění se mohou stát vrahem v Dark Brotherhood, někdo jiný se zase zařadí mezi členy guildy mágů, kde se musí naučit kouzla ze všech měst (tam lze mimochodem koupit domy) a až poté získá přístup do Arcane Univerzity, bude teprve smět začít kouzlit. Hráč se také může stát upírem a pak pokračovat v misích po vypití krve, nebo vlastnit předměty, které dovedou vzkřísit mrtvé a využít jich coby bezmyšlenkovitých ochránců. Těžko se najde někdo, kdy by tuto hru ještě neznal, nehrál nebo o ní alespoň neslyšel. Příběh, který hra vypráví, se odehrává ve světě zvaném Tamriel, který je sužován útoky ze sféry Oblivionu, což je svět skrytý v jiné dimenzi. V Oblivionu vládnou Daedričtí lordi, z nichž někteří se snaží ovládnout a zotročit obyvatele Tamrielu. Právě tady, v této pohnuté době přicházíte vy jako hlavní hrdinové. Jste to vy, kdož jste uvrženi do vězení, kde se setkáváte s císařem Urielem Septimem IV. a jeho osobní stráží, kterou tvoří členové legendární řádu rytířů známých jako Blades, jež prchají i s císařem před nájemnými vrahy z kultu Mythic Dawn tajnou únikovou chodbou, která shodou náhod vede právě skrz celu, ve které na svůj osud čekáte právě vy. Právě v tomto okamžiku se hra rozbíhá a nikdo, kdo to zkusil nepochybuje o tom, že magie, dobrodružství, odvaha, ale i chladné vraždy a krádeže, jsou v Tamrielu na denním pořádku. Na pozadí dokonale promyšleného příběhu se objevují souboje dobra a zla, hrdinské skutky i chladnokrevné vraždy. The Elder Scrolls IV: Oblivion
(obr. Úvod) se odehrává v nádherném prostředí s dokonale propracovanou grafikou a interaktivním prostředím. Naleznete zde více jak pět set různých míst k objevení od jeskyní počínaje, až po osamělé farmy, staré pevnosti a Ayleidské ruiny konče. Dále je zde k vidění potkání na cestách s více jak tisíci postavami s vlastními osudy, životy a denními režimy. Nejsou tu však jenom postavy, jsou tu také příšery, duchové, zvířata, ale i zabijácká monstra, která na vás zaútočí, sotva vás uvidí. Ať už tak, nebo onak, setkáním s nimi se v této hře určitě nevyhnete, ať už se po dokončení hlavní questové linie rozhodnete jakkoliv věřte, že tím hra zdaleka nekončí. Ještě tu zbývá mnohem víc questů, včetně několika, které jsou spojeny s hlavní linií a narazíte na ně náhodou nebo úmyslně. Můžete si vybrat, zda chce dál pokračovat jako bojovník a stát se příslušníkem Cechu Bojovníků a po dokončení questu jeho cechmistrem, mágem a pokračovat v questu na Mágské Univerzitě v Imperial City a dokončit tak svůj výcvik a stát se cechmistrem Mágů. Rozvádět další questy by trvalo dlouho a připravilo by to hráče o prožitek ze hry. Každý quest končí nějakou zaslouženou odměnou, ať už peněžní částkou, za kterou si můžete koupit nové zbroje a zbraně, kterých je ve hře bezpočet, nebo speciálními bonusy v podobě mocných Daedrických nebo Ayleidských artefaktů z dávných dob, patřících nejen bohům, ale i mocným smrtelníkům. S obsahem hry jsem vás tedy již seznámila, takže nyní už přistupuji k návodu samotnému.
Nejdříve několik obecných rad a doporučení:
Pečlivě vybírejte rodné znamení, závisí na tom budoucí vývoj vaší postavy. Neváhejte ani na chvíli začít hrát znovu, pokud jste se rozhodli pro špatnou volbu. I když nechcete pracovat pro některou gildu, je dobré stát se jejím členem, protože tak získáte bezplatný nocleh a asistenci.
Nevcházejte zbytečně do jeskyní a dungeonů, můžete si tím zkomplikovat nějaký budoucí quest, který vás právě do daného místa zavede. Nesnažte se za každou cenu vysbírat a prodat všechny předměty na světě. Krom toho, že se v dungeonech i mimo ně neustále obnovují, je to zcela zbytečné, navíc pokud se přetížíte, nebudete se moci pohybovat. Občas můžete zaslechnout nějaký cizí rozhovor, který si hra zapamatuje a při povídání s lidmi z něj pak můžete vytěžit quest kliknutím na rumors. Rumors, čili „drby“, jsou zdrojem většiny vedlejších questů. Ukládejte často, abyste špatnému postupu nemuseli hrát všechno znova. Dříve než na nějakou postavu z některého dungeonu zaútočíte, přesvědčte se, zda na vás hodlá zaútočit jako první, neboť občas narazíte na někoho, od kterého získáte velice potřebné a užitečné informace. Při každém na výšení levelu se můžete naučit pět skillů u nějakého mistra, využívejte tudíž této možnosti. Magické dovednosti a alchymii vás naučí členové Mages Guild, bojové zase Fighters Gild, občas narazíte na učitele nějakého jiného skillu. Nezapomínejte se během hraní i v průběhu samotných soubojů se podle potřeby převlékat do těžké či lehké zbroje, předmětů na zneviditelnění, využívejte všech možností, které vám v tomto hra nabízí. Páčení zámků (lockpicking) se provádí tak, že lehounkým pohybem myši kliknete paklíčem do stavítka, tak zůstane chvilinku nahoře a pak spadne dolů. Pokud se vám to nepodaří, zlomíte paklíč a všechna stavítka spadnou. Tato činnost je ale velmi otravná a zdlouhavá, proto doporučuji co nejdřív si sehnat nezničitelný Skeleton key a pak toto konat přes automatické pokusy. Přesvědčování lidí provádějte tak, že při započetí dialogu klikněte na ikonku vlevo dole, čímž se otevře takzvané přesvědčovací menu. Jestliže nemáte dostatek peněz na podplácení, což je ale nejrychlejší a nejspolehlivější způsob jak docílit svého, pak vyzkoušejte slovní metodu. Každý ze čtyř segmentů v kruhu představuje kladnou či negativní reakci tázaného. Nejde-li o Orka či Argoniana, kde nezbývá než se řídit metodou pokus, kontra omyl, měli byste to poznat podle toho, jak se vámi dotazovaný tváří. V případě pozitivní reakce je potřeba kliknout na co největší barevné pole, v negativním případě potom právě naopak. Mezi magické kameny patří například kámen na chytání duší zabitých netvorů, k čemuž potřebujete k kouzlo Soultrap. Soul Gemy můžete nalézt v různých kvalitách, jako jsou například Petty, Common, Lesser, Greater, nebo Grand. Jak budete postupovat dějovou linií, počnou se vám po celém Cyrrodilu zcela náhodně otevírat desítky bran do Oblivionu, z nichž některé jsou v rámci příběhu samotného povinné, ve velké většině je však můžete klidně vypustit, neboť po dohrání hry se zavřou automaticky. Nepřátel je ve hře skutečně téměř nepřeberné množství a nejsou to žádní páprdové, můžete je sice všechny pozabíjet, což je jen mnohdy zbytečným umíráním z vaší strany a k ničemu nevedoucímu prodlužování hry, mnohem lepší a rychlejší je, pokud si ovšem nezačnou koledovat sami o výprask, je ignorovat. Jednotlivé Obliviony se potom od sebe velice liší, někdy je zapotřebí otevřít vrata, na jiném místě pak třeba vysunout most, ale v převážné většině z nich se nalézají zbytečné věže a jeskyně, přičemž základní princip je vždy naprosto stejný, nutno najít věž s paprskem, dostat se v ní až nahoru a vyjmout Sigil Stone. Jednotlivé druhy prostředí se potom náhodně střídají, je jich tedy něco kolem pěti, pakliže se vám některé znelíbí, není nic snazšího, než si nahrát předcházející uložení a pokračovat jinudy.
1. Jak začít aneb tvorba postav
Pokud jste hráli TES 3: Morrowind, tak nebude pro vás těžké se seznámit s herním systémem, který dokonce se mnohonásobně zjednodušil a samozřejmě je to mnohem přehledněji. Na počátku si vybíráte národ, nebo chcete-li rasu. Každá z nich má své klady a zápory, proto je nutné si přečíst popisek k dané rase, k dispozici je jich 10. Ve stručnosti ke 3 rasám:
- Orkové - jasný kandidát na hrubou sílu, pokud chcete čistě bojovou postavu, tak Ork je přesně pro vás.
- High Elf - kouzelnická rasa, pokud se chcete stát kouzelníkem, tak High Elf je tou pravou rasou.
- Khajiit - velmi agilní rasa, tudíž jsou předurčení pro zlodějskou činnost, střílení z luku atd.
- Imperiál - Pokud nevíte za koho hrát, tak si klidně vezměte rasu Imperiál, jsou to prostě lidé jako my.
Výběrem ras samozřejmě nekončí, neboť během počátku si budete ještě volit znamení, ve kterém se postava narodila a skilly.
Znamení
Výběr znamení jsou dalšími bonusy pro postavičku, k dispozici jsou 13.
- The Apprentice - získá 100 many, ale ztrácí 100% magickou odolnost.
- The Atronach - získá 150 many, ale nemůže regenerovat manu během spánku. Manu si může doplňovat 50-ti % absorbováním sesílaných kouzel proti postavě.
- The Lady - získá 10 bodů k willpower a endurance.
- The Lord - získá kouzlo Blood of North, které vyléčí 90 bodů, ale kromě tohoto kouzla se sníží postavě 25% odolnosti vůči ohni.
- The Lover - získá kouzlo Kiss Lover, který paralyzuje nepřítele na 10 sekund za cenu 120 fatigue.
- The Mage - získá 50 many.
- The Ritual - získá kouzlo Mara's Gift, které regeneruje zdraví atd., lze použít jen jednou denně a The Blessed Word, které se používá na odhánění nemrtvých.
- The Serpent - umožňuje používat kouzlo Serpent, které otráví nepřátele a samozřejmě vyléčí postavu za cenu 100 fatigue.
- The Shadow - získá kouzlo MoonShadow, které učiní postavičce na 60 sekund neviditelným.
- The Steed - získá 20 bodů k rychlostí.
- The Thief - získá 10 bodů k hbitosti, rychlosti a štěstí.
- The Tower - získá kouzlo Tower, které umožní otevřít zámek s obtížnosti Average a Easy, použitelné jen jednou denně a Tower Warde, které vrací 5 bodů zranění. Kouzlo je aktivní po dobu 120 sekund.
- The Warrior - 10 bodů k síle a výdrž (endurance).
Skilly (dovednosti)
Narozdíl od TES 3 tu máme jen 21 skillů, což usnadňuje v jejich orientaci. Během procházení podzemních krypt s císařem si budete vybírat z několika předem definovaných tříd (class), tedy jaký typ postavičky chcete, k dispozici jsou kouzelník, bojový mág, rytíř a nebo správní RPG hráči si vytvoří vlastní. Pokud jste nezkušení, tak si vyberte z předem definovaných. Jinak, systém povyšování v této hře je odlišné od běžných RPG her. K dispozici jsou 21 skillů, vy si vybíráte 7 major skill a zbytek jsou minor skill. Pro postup do dalšího levelu je nutné získat 10 levelu do sedmi major skillů v libovolném pořadí a kombinací.
Dle počtu získaných levelů v major a minor si pak budete moct navyšovat atributové body (síla, odolnost, inteligence atd...). Pro dokončení procesu povýšení se musíte vyspat, pak se vám zpřístupní okno, kde si budete moct zvýšit 3 z 8 atributových bodů.
- Síla (strenght) - kolik toho unesete v batohu a také od toho se odvíjí síla úderu vašich zbraní.
- Inteligence (inteligence) - počet many, který získáte.
- Síla vůle (willpower) - regenerace many a odolnost vůči magii.
- Hbitost (agility) - vlastnost, která ovlivňuje lukostřelbu, plížení a páčení zámku.
- Rychlost (speed) - jak rychle se postavička bude pohybovat.
- Odolnost (endurance) - určuje množství body do únavy (fatigue), zdraví při postupu do dalšího levelu.
- Osobnost (personality) - jinak řečeno charisma, ovlivňuje váš vzhled a jak se k vám lidé budou chovat. Ovlivňuje obchodování, řečnictví a kouzla ze školy ilusion.
- Štěstí - nelze trénovat běžnými dovednosti, ale celkově ovlivňuje postavičku.
Během postupu v získávání levelu do Skill budete získávat i speciální povýšení a s tím spojené i bonusy.
| Hodnost |
Level |
Novice
Učeň (apprentice)
Pokročilý (journeyman)
Expert
Mistr |
1-24
25-49
50-74
75-99
100 |
Jak už jsem říkal, k dispozici je 21 skillů, 7 bojové, 7 magické a 7 zlodějské.
Bojové skilly
Armorer - schopnost opravovat poškozenou zbroj. Pro opravu vybavení je nutné mít kladivo, které v rukou nezkušeného se ničí, takže je dobré mít v batohu aspoň několik desítek kladiv.
Bonusy za hodnost:
- Novice - opravuje běžnou zbroj a meče.
- Apprentice - kladiva se neničí tak rychle.
- Journeyman - schopnost opravovat i magické vybavení.
- Expert - opravuje zbraně až na 125%. Zbroj i zbraň jsou pak mnohem silnější.
- Mistr - kladivo se v rukou mistra nikdy neničí a postačí mu jeden v batohu.
Block - dovednost používat štít. Běžně se můžete chránit i mečem, ale se štítem je to přece jen lepší.
Bonusy za hodnost:
- Novice - při používání štítu pociťuje únavu.
- Apprentice - únava se již nedostává.
- Journeyman - klesá šance na proražení přes obranu štítem.
- Expert - pokud nepřítel udeří, tak je šance na odrážecí útok.
- Mistr - podobně jako expert, ale je šance i na odzbrojení soupeře.
Heavy Armour - dovednost efektivně nosit těžkou zbroj, mezi ně lze zařadit například železné, ocelové, ebonitové a samozřejmě deadrické.
Bonusy za hodnost:
- Novice - 50% rychlejší poškození zbroje.
- Apprentice - poškození brnění je na úrovní normál.
- Journeyman - 50% se sníží rychlost poškozování zbroje.
- Expert - hmotnost těžké zbroje je jen poloviční.
- Mistr - těžká zbroj na mistra je lehká jako pírko, tudíž neváží nic.
Blunt (tupé zbraně), Blade (čepele) a Hand-to-Hand (pěsti) - tyto 3 druhy dovednosti jsou čistě bojové a budete je používat vždy, pokud se dáte na dráhu bojovníka. Ač se to nezdá, tak i pěsti jsou pěkně silné zbraně, narozdíl od blade a blunt jsou jejich zásahy mířený na únavu (fatigue) a když soupeři dojde Fatigue, tak je sražen k zemi a tím, že je na zemi, tak uštědřené údery jsou mnohem silnější.
Bonusy za hodnost:
- Novice - standardní poškození.
- Apprentice - bonus na poškození.
- Journeyman - bonus na poškození + schopnost ozbrojit soupeře.
- Expert - další bonus na poškození + schopnost srazit soupeře.
- Mistr - bonus na poškození + schopnost paralyzovat nepřítele.
Athlethics - ovlivňuje rychlost běhu a schopnost regenerace únavy (fatigue).
Bonusy za hodnost:
- Novice - za běhu se fatigue neobnovuje rychlé.
- Apprentice - 25% lepší regenerace.
- Journeyman - 25% lepší regenerace.
- Expert - 25% lepší regenerace.
- Mistr - běhání nesnižuje únavu.
Magické skilly
- Destruction - kouzla ze školy destrukce mají jediný cíl, zabít co nejrychleji soupeře. Mezi repertoáry lze najít od ohnivých koulí, mrazicí kouzla, nebo vysávání atributů u soupeřů.
- Alternation - užitková kouzla, která se používají pro vlastní potřebu. Takže dýchání pod vodou, ochranná kouzla proti ohně, mrazu, blesku a další.
- Illusion - najdeme zde míchanici mezi útočnými a užitkovými. Takže ve stručnosti tu najdeme: noční vidění, ticho (neumožňuje nepřátelům kouzlit), paralýza a neviditelnost.
- Conjuration - tato dovednost je zaměřená na vyvolávání, jako kouzelník nemůžete moc nosit těžké brnění, ale můžete si je vyvolat nebo můžete povolat monstra, která budou bojovat na vaší straně.
- Mysticism - zabývá se především telekinesí, detekcí života a hlavně je tu velmi užitečné kouzlo soul trap, které budete používat na nepřátele a doplníte si tak svůj soul gem.
- Restoration - především na léčení, nebo si tímto kouzlem můžete zvýšit nějaké své dovednosti. Ať budete bojovník nebo mág, tak restoration byste měli umět.
- Alchemy - používá se na míchání lektvarů. Přísady můžete najít volně v přírodě, nebo ze zabitých monster.
Zlodějské skilly
- Security - schopnost otevírat zamčené truhly a dveře. Narozdíl od TES 3 tu máme mini hru, která spočívá v tom, že máte všechny západky dostat nahoru. Každá západka má svou pružinu o různé síle. Vašim úkolem je postupně zjistit, kdy západka pomalu padá dolů a v tu dobu upevnit její pozici. Pokud selžete, tak dojde ke zlomení paklíče a při obtížnějších zámcích dokonce spadne většina západek. Pokud se vám nechce s tímto patlat, tak můžete dát automatické provedení, které vám spočítá pravděpodobnost úspěchu dle vašich Security skill.
- Acrobatic - snižuje zranění pádu a pokud dosáhne mistrovské úrovně, pak je umožněno dokonce skákat po hladině vody.
- Sneak - plížení je užitečná dovednost i pro bojovníky a mágy. Pokud zaútočíte v plížení na nepřítele, tak dostáváte bonusy za poškození.
- Light armour - podobně jako u heavy armour, tak tu najdete kožené, mithrilové a samozřejmě i skvělé skleněné (glass), které jsou velmi pěkné.
- Marksman - lukostřelba v počátcích za nich nestojí, ale od hodnosti journeyman máte možnost zoomovat luk, což se z této zbraně stává sniperka a později máte možnost i paralyzovat soupeře..
- Obchodování - snižuje nákupní a zvyšuje výkupní cenu.
- Speechcraft - řečnictví se vám bude hodit, neboť v mnoha questech vám NPC odmítají prozradit cenné informace a proto nastupují měkčí přesvědčovací prostředky, jako je uplácení a podlézání.
2. Tipy a Triky
- Magické předměty - magické předměty jsou velmi užitečné. Někdy můžeme najít zbraň, která přidává ohnivé poškození, ale je omezena na energii, kterou má. Pro znovunabytí zbraně musíte jít do magické guildy a nechat si je dobít, nebo najít Varla Stone, které také slouží k dobití zbraně na 100%.
- Soulgem - soulgem slouží pro očarování předmětu, k naplnění soulgem musíte znát kouzlo Soul trap, který vykouzlíte na monstrum a včas ho zabijete dřív, než vyprchá kouzlo. Pokud to stihnete, tak si doplníte soulgem. Soulgem slouží také k doplnění energie do magických zbraní.
3. Postup hlavními questy
Kapitola I
Imperial Prison
Po delší animaci se ocitnete ve vězeňské kobce, kde můžete pobrat ze země pozůstatky zde před vámi uvězněného vašeho předchůdce, poté se posaďte na stoličku. Vyčkejte, až přijde císař se svým doprovodem, proberte s ním všechny dostupné dialogy, jakmile jeden ze zbrojnošů otevře tajný vchod, následujte celou družinu po schodištích až dolů. Zde budete napadeni nepřáteli, jakmile je císařovi strážci pobijí, oberte všechny mrtvoly o vše, co se sebrat dál, nezapomeňte se hlavně ozbrojit mečem. Vpravo ale prorazí zeď zdivočelé krysy, které pobijte a vstupte do vzniklého otvoru. Pokračujte vpřed, prohledejte podzemní místnosti, prohledejte bednu a zabijte Goblina, seberte mu vše, hlavně však klíče, z poslední místnosti (pokud máte klíč) pak projděte dveřmi.
Imperial Substructure
Pobijte krysy a seskočte dolů do chodby, pokračujte vpřed. Zabijte další krysy a Zombii, jedinou možnou cestou pokračujte dál, na konci chodby sejděte o patro níž. Za rohem vlevo zlikvidujte další krysy, jděte vpřed, sejděte dolů po schodech, po dalších vlevo naproti vystoupejte výš, pokračujte doleva a znovu doleva, pozabíjejte další krysy. Na konci odbočte vpravo, poté doleva dolů, vstupte do tunelu vlevo. Pokračujte štolou dopředu, vyberte bedýnku, nastavte zámky, poté projděte druhými dveřmi.
Natural Caverns
Pokračujte štolou dále vpřed, vyberte bedýnku i barel, vydejte se doleva. Zlikvidujte Goblina, seberte všechny předměty z bedýnky, pokračujte doleva, posilněte se u krysí pečínky. Jděte doprava, skolte Goblina Skirmishera, vyhněte se bodcům, pokračujte vpřed. Projděte dál zprava kolem ohně, seběhněte níž, skolte další Gobliny, vyberte bedny, otevřete zámky. Vstupte do štoly, zbavte se dalších Goblinů, pokračujte dál protější chodbou, projděte dalšími dveřmi.
Imperial Subterrane
Vydejte se chodbou dopředu, odbočte doleva, otvorem před vámi proskočte dolů, zabočte na schody vpravo, popojděte vpřed a seskočte dolů, setkáte se s císařem. Promluvte si se strážným Glenroyem, poté se samotným císařem, proberte s ním všechny dialogy a vylepšete si postavu. Postupujte chodbou dopředu, následujte zbrojnoše a císaře, tak dojdete ke dveřím, kterými projděte.
The Sanctum
Promluvte si s císařem, proberte s ním všechny možnosti dialogů, obdržíte od něj kouzelný amulet, pokračujte za ním a jeho zbrojnošem Baurusem, držte se mu v patách, zúčastněte se dalšího souboje s nepřáteli, poté co je společně zlikvidujete, oberte o všechno jejich mrtvoly. ale zprava vás přepadne zákeřný vrah
(obr.1), který císaře zabije. Ještě než se tak stane, promluvte rychle s císařem, ví díky Svitkům Mudrců, že se přiblížila jeho hodina smrti, dále vám poví o svém nelegitimním synovi Martinovi a poté bude císař zabit, na oplátku pak zabijte jeho vraha. Prohledejte mrtvolu císaře a seberte vše, co má u sebe, hlavně nezapomeňte vzít Svitky Mudrců, poté pokecejte s Baurusem, i s ním proberte všechny dialogy, obdržíte od něj klíče. Vyskočte si do chodby vpravo, odkud císaře napadnul jeho vrah, pokračujte vpřed chodbou, zabočte doprava a poté doleva, projděte dveřmi.
Sewers
Popojděte vpřed a otevřete si poklop v podlaze, prolezte jím, vlevo sejděte dolů po schodech a pokračujte chodbou dál, odbočte doleva. Vpravo přejděte po schodech doprava, vejděte do chodby, sejměte Goblina a pobijte všechny krysy. Tak se vám otevře přístup k mřížím, jděte k nim, projděte jimi a pokračujte stále vpřed tunelem za světlým kruhem, projděte mřížemi a tak cestu přes kanály zakončíte.
The Great Forest
Poté, co jste se dostali ven z kanálů, otevře se vám celý rozlehlý svět Oblivionu, je tedy jen a jen na vás, kudy se vydáte. Nyní vám tedy budu popisovat, kudy jsem pokračovala já, pokud tedy nevíte jak dál, následujte mne podle tohoto návodu. Otevřete si tedy mapu (F4) a jako cíl cesty zadejte “Weynon Priory“, tak se tam automaticky přesunete. Vydejte se dopředu, obejděte studnu a vstupte dveřmi do kostela. V místnosti si pokecejte s bratrem Piknerem, poté vystoupejte po schodišti nahoru, odbočte doleva na další schody a nahoře jděte doleva k posteli, na které spí převor Maborel, vzbuďte ho a promluvte si s ním. Můžete s ním probrat všechny nabídky dialogů, ale hlavně se ho zeptejte na chlápka jménem Jauffre, poté co vám poví o něm co ví, znovu zalehne ke spánku. Jauffreho je velice důležité najít, neboť s ním potřebujete nutně mluvit, nachází se někde poblíž, ale hra se generuje pokaždé jinak, já ho našla v druhé místnosti nad schody. Ukažte mu amulet od císaře, ze kterého je zřejmé, že císař má utajeného nelegitimního syna Martina, který žije ve městě Kwatch, kde slouží jako kněz v Chrámu Akatoshe. Proberte s ním všechny nabídky dialogů, hlavně mu odevzdejte Svitky Mudrců, tak vám poví vše, co ví o Martinovi (to budete po chvíli nutně potřebovat) a poté sejděte zpět dolů, vyjděte dveřmi ven na volné prostranství, jestliže jste oba mnichy zde nenašli, mohou být ještě v modlitebně za dveřmi vlevo. Jakmile si s nimi pokecáte, narazíte na chlápka jménem Eronor, promluvte si i s ním, poté si opět si otevřete mapu, posunujte s ní tak, abyste mohli kliknou na ikonku Kwatch, tak se ocitnete na cestě do tohoto města.
The Gold Coast
Cestou budete procházet přes tábor uprchlíků, potkáte muže jménem Hirtel, pokecejte si s ním, obdržíte velice zlou zprávu. Město bylo napadeno hordami Deodrické armády, která na město zaútočila z Ohnivé brány Oblivionu a město Kwatch zcela vyplenila a srovnala se zemí. Císařský syn Martin zůstal společně s dalšími rukojmími uvězněn v kostele, což je velice zlé především pro vás. Opusťte tedy Hirtela a pokračujte vpřed do kopce, nahoře odbočte doleva a vydejte se po kamenné cestě vpřed. Narazíte na pátera Drangolera, proberte s ním všechny dialogy, hlavně se ho zeptejte na velitele obránců města Savliana Matiuse, kteří útok hord přežili. Pošle vás po cestě nahoru, jděte tedy vpřed, držte se stále na kamenné cestě, nikam neodbočujte, tak dojdete až k ohnivé bráně. Zde si promluvte s velitelem obránců Matiusem, tak se dozvíte, že jediná možnost, jak proniknout do města je uzavřít brány Oblivionu, což lze ovšem učinit pouze zevnitř. Dále se dozvíte, že několik odvážných a chrabrých bojovníků se již o to pokusilo, ale slehla se pod nimi zem, s největší pravděpodobností tedy zahynuli.
Kwatch
Neváhejte tedy a rychle projděte hořící branou, poté i druhou, ocitnete se na prostranství, kde budete napadeni skřety, vrhajícími na vás ohnivé koule. Dobře se kryjte, sem tam něco dobrého zakousněte, ať nezemřete, tak skřety poměrně hladce zlikvidujete. Poté vstupte do chrámu, kde vyhledejte Martina, s kterým si pokecejte a proberte s ním všechny možnosti dialogů. Dozvíte se od něj, že odsud jít na svobodu nemůže, dokud nebude znovu uzavřena Ohnivá brána. Vyjděte tedy z kostela ven, vraťte se ven přes bránu a vstupte přímo do Ohnivé brány, otevřete ji, tak se ocitnete v hořícím městě.
Plane Of Oblivion
Takže jste se ocitli přímo v hořícím městě, zlikvidujte první nepřátelské skřety. Vstupte tedy do chřtánu Oblivionu a buďte na pozoru, jsou zde daedry a pasti. Hned na začátku se setkáte s mužem jménem Ilenda Vonia z první vyslané družiny, nabídne vám doprovod k záchraně jednoho z uvězněných vojáků Meniena, proberte s ním nabídky dialogů a nabídku, že vám pomůže raději odmítněte, je to ale na vás, já ji ale odmítla. Tak se Ilenda sám vrátí zpět na barikády za Matiusem a vy se vydejte vpřed. Vším cílem je dojít k bráně u věže, ze která šlehá vysoký plamen, vydejte se tedy o kousek dál a branou do věže vstupte. Postupujte ve věži stále nahoru, procházejte branami výš, musíte se dostat až k ke kouli, která je pečetním kamenem a to přes další brány „Rending Halls“, „Blood East“ a „Corridors of Salvatin“, tak dojdete až k uzamčeným dveřím. Klíče od nich má u sebe hlídač, nacházející se ve východní věži, kam se dostanete po úzkém mostě. Na vrcholku této věže si promluvte se zajatcem a on vám vysvětlí, jakým způsobem lze zlikvidovat Ohnivou bránu, bohužel tohoto dobrodince zachránit před smrtí nemůžete. Na oplátku zabijte Sigill Keepera, seberte mu vše, hlavně však klíč od brány, vraťte se nazpět do hlavní věže, odemkněte si bránu a projděte přes ni dál. Pokračujte až úplně nahoru věže, kde již na konci šlehajících plamenů je koule, tedy pečetní kámen, který zlikvidujte
(obr.2). Tak nastane obrovský výbuch a po něm budete automaticky transportováni zpět před městskou bránu na místo, kde stála vámi nyní již zlikvidovaná Ohnivá brána. Projděte tedy touto bránou do města a ocitnete se před vám již známým kostelem, ve kterém se ukrývá Martin s několika dalšími uprchlíky.
Kwatch
V kostele pak znovu promluvte s Martinem, nebude ale s vámi chtít odejít, dokud nebudou zachráněni všichni uprchlíci, včetně všeho osazenstva hradu. Vraťte se zpět za Savlianem Matiusem, tak budete požádáni o pomoc v boji, tento úkol je nepovinný, přesto ho doporučuji splnit. Prosekejte se tudíž přes náměstí a kostel až před hrad, ale přes bránu se dál nedostanete. Abyste mohli ostatním zbrojnošům tuto bránu otevřít zevnitř, je nutné použít fígl. Vraťte se tudíž zpět ke kostelu, kde zastavte zde chodícího Bericha Iniana, který má u sebe klíč od vchodu do podzemí hradu a je ochoten vás jím provést. Následujte ho tedy z kostela dolů po schodech a vpravo projděte dveřmi do sklepení. Zde se zabloudit nedá, pokračujte vpřed a pobíjejte skřety, tak se společně prosekáte až do místnosti s poklopem, který vám Berich odemkne, vstupte do něj. Prosekávejte si cest dále vpřed až na konec, kde se nachází na zdi aktivní místo, přes které se dá vylézt dalším poklopem nahoru do chodby mezi další zavřené mříže. Po schůdcích vyběhněte ke kolu, kterým otočte, tak spustíte mechanizmus, který obě mříže zvedne. To je signál pro Savliana Matiuse a jeho zbrojnoše, aby vpadli do hradu, utíkejte tedy společně s nimi k protějším dveřím a vstupte do chodeb. Savlian Matius zde počká a vy s ostatními zbrojnoši si prosekávejte cestu vpřed, pobíjejte skřety prohledávejte všechny místnosti. Hledejte hraběte, nakonec ho naleznete v poslední místnosti, bohužel jste ale přišli pozdě a hrabě je mrtvý. Seberte z něj tedy vše, co unesete, hlavně ale jeho pečetní prsten, vracejte se k Savlianu Matoušovi, se kterým si pokecejte a předejte mu prsten hraběte. Bude smutný, ale poděkuje vám, takže projděte dveřmi ven na volné prostranství a odtud se přes mapu vydejte znovu do tábora utečenců ve Kwatchi.
Weynon Priory
Poté, co se ocitnete ve Kwatchi, vyhledejte Martina a hoďte s ním řeč. Proberte s ním všechny možnosti dialogů, hlavně mu povězte vše, co jste se dozvěděli od Jauffreho, nezapomeňte mu sdělit novinku, že je synem teď již mrtvého císaře a poté ho vyzvěte, aby vás následoval, pak otevřete mapu a jako cíl zadejte Weynonské převorství, tak se tam společně i s Martinem ocitnete. Přiběhne k vám Eronor a sdělí vám, že převor Maborel byl zabit, proberte s ním i další možnosti dialogů, poptejte se ho hlavně na Jauffreho, poví vám, že se nachází v kapli, nebo na faře. Poté budete napadeni několika útočníky, pokud je nepoznáváte, jsou to vrahové Septima, pusťte se s nimi do boje, pomůže vám s jejich likvidací Martin i s bratrem Pinerem. Poté, co je pošlete na onen svět, jděte vpřed a odbočte doprava do kaple, zde již bojuje Jauffer s dalšími nepřáteli, pomozte mu je odrovnat. Nyní si s Jaufferem promluvte, proberte všechny nabídky dialogů, nato následujte ven, Martin půjde s vámi a odtud projděte dveřmi naproti studny doprava na faru. Zde pokecejte s Kauterem i bratrem Pinerem, Jauffer zjistí, že královský amulet někdo ukradl. Proberte s ním všechny možnosti dialogů, tak se od něj dozvíte, jak si počínat dál, hlavně vám poradí, abyste se i s Martinem ukryli do bezpečí, neboť nyní mu jde již o krk, protože vrahové vědí, že je synem císaře a tudíž i jeho potencionálním následníkem trůnu. Sejděte tedy dolů, Martin vás bude následovat, projděte dveřmi na volné prostranství, promluvte si znovu s Martinem i Jaufferem a podle mapy se přesuňte do Chrámu vládce oblak.
Cloud Ruler Temple
Jakmile se ocitnete pře branami chrámu, promluvte si s Martinem i Jaufferem a proberte s nimi všechny možnosti dialogů. Vyčkejte, dokud nepřijde zbrojnoš a neotevře vám bránu od vstupu do chrámu, promluvte si i s ním a následujte ho po schodišti nahoru na malé nádvoří. Znovu si promluvte s Jaufferem i s Martinem, tak obdržíte nový úkol. O Martina, ani Jauffera se bát nemusíte, jsou zde v dobrých rukách, Jauffer vám navíc poví o Baurusovi, který je jediným strážcem, který přežil útok na zavražděného císaře, tohoto tedy budete muset vyhledat. Jauffer i Martin si půjdou odpočinout, můžete se poohlédnout za nimi do místností, nic nového se ale od nich, ani od dalších přítomných nedozvíte. Takže si raději hned otevřete mapu a vydejte se přes ni do City Imperial Garden Distric. Poté, co se tam ocitnete, jděte vpřed, odbočte doleva a dveřmi vlevo vstupte do hospody. Promluvte si s u baru sedícím Baurusem, poví vám, že chlápek vlevo od něj ho sleduje. Nebude chtít, abyste teď hovořili, či kladli otázky, ale poví vám, že za chvíli vstane a chce po vás, aby vy jste sledovali chlápka, který též určitě vyjde za Baurusem z hospody do sklepa. Jakmile Baurus vstane a odejde do sklepa, chlápek ho bude následovat a vy se vydejte za ním. Tak dojdete do sklepení, kde se s chlápkem Baurus pustí do boje, nemusíte do souboje zasahovat, neboť Baurus je předem vítězem. Jakmile chlápka skolí, řekne vám, ať jej prohledáte, učiňte tak a seberte z jeho mrtvoly knihu, je to první díl tetralogie „Mankar Camoran´s Commentaries on the Mysterium xerxes“. Promluvte s Baurusem, řekněte mu, co jste našli, pošle vás za ženou jménem Tar-Meena, která se nachází v Arcane University. Vyjděte tedy ven, ale budete zadrženi strážemi, z nabídnutých alternativ volte boj, jinak byste přišli o vše co máte u sebe a ještě navíc zaplatili mastnou pokutu. Nyní už se můžete přes mapu vydat do University, jestliže jste přijali nabídku Jauffera a stali se členy Mages Gild, projděte po schodištích vraty a najdete ji uvnitř, pokud členy nejste, bude sedět někde venku.
Arcane University
Promluvte si s ní, vyčerpejte všechny nabídky dialogů, hlavně ji povězte, že první knihu máte, tak vám dá kopii té její, tedy druhé, nyní máte už tudíž dvě a musíte sehnat ještě zbývající dvě. Dále vám sdělí, že další díly nemá, ale poradí vám, abyste se zkusili poptat v knihkupectví First Ediion, které se nalézá v obchodní čtvrti a je označenu cedulkou První vydání. Vydejte se tedy přes mapu do Obchodní čtvrti, vstupte do obchodu a promluvte si s majitelem obchodu Phintiasem
(obr.3). Dozvíte se, že čtvrtý díl hledané tetralogie nikdy neviděl, ale má její třetí díl, bohužel je ale zamluvený a každou chvíli si má pro něj přijít zákazník. Knihu vám tedy neprodá, ani kdybyste za ni platili zlatem, takže vyjděte z obchodu ven a ihned se vraťte, zákazník jménem Gwinas už bude v obchodě. Promluvte si s ním, ale knihu vám nebude chtít přenechat, proberte tedy s ním další možnosti dialogů a popište mu souvislosti, týkající se této knihy a vraždou císaře. Tak se vyleká a knihu vám přenechá rád a dokonce i zcela zdarma, navíc vám ke knize přidá i svitek, z jehož přečtení pochopíte, jak a kde získat čtvrtou, tedy poslední knihu hledané tetralogie. Svitek totiž obsahují nejen návod k získání čtvrtého dílu, ale je to i smlouva s Ravenem Camoranem, kultovním činovníkem, který měl Gwinasovi výměnou za knihu věnovat členství v bandě. Vyjděte tedy ven a vydejte se přes mapu za Barusem do Elven Gardens, kde si s ním pokecejte ve známé hospodě. Proberte s ním všechny dialogy, seznámíte ho tak nejen s místem setkání Gwinase s Ravenem Camoranem, ale i s tím, že již máte tři díly celé série. Baurus jediný zná cestu do stok, takže jakmile vstane, následujte ho. Je to dlouhá a trnitá cesta, plná nebezpečí, přepadne vás loupežník a budou vás napadat krvelační vlci, no musíte to vydržet, neboť jinou cestou se bez Baurusových znalostí do stok nedostanete, držte se mu tudíž v patách, jako klíště. Nakonec se tedy sejdete před dveřmi místnosti, ve které má jednání proběhnout. Nyní tedy musíte postupovat tak, jak je to popsáno na svitku, který jste obdrželi návdavkem od Gwinase. Nejdříve si hru uložte, potom jeden z vás musí projít dveřmi a usednout na židli a stát se tak „volavkou“, druhý vyběhne doleva nahoru po schodišti, projde dveřmi a bude sledovat dění dole. Poté k tomu sedícímu přijde pro knihu Raven Camoran, po chvíli zjistí, že se jedná o podvod a že na židli není Gwinas, vpadnou do místnosti další nepřátelé, začne tedy boj na život a na smrt. Pomáhejte Baurusovi likvidovat nepřátele, ti se po smrti mění v příslušníky nechvalného řádu, kryjte Bauruse a nedopusťte, aby zemřel, zkomplikovali byste si jednak cestu zpět na povrch, jednak byste mohli mít potíže v dalším pokračování hry. Jakmile nepřátele pobijete, prohlédněte jejich mrtvoly, z té Ravena Camorana seberte poslední knihu tetralogie a máte tedy všechny čtyři u sebe. Pokud by vám Baurus přece jen zemřel, raději si hru z novu nahrajte a bojujte znovu, možná vám pomůže vyměnit si role, i tuto možnost v dialogu s Baurusem před vstupem do místnosti máte. Jakmile tedy budete mít knihu, promluvte s Baurusem a následujte ho stokami, držte se mu v patách, pokud se vám ztratí, což se může stát, musíte zbytek cesty na povrch nalézt už sami, což ovšem není už nikterak obtížné. Poté, co se ocitnete na povrchu, přeneste se přes mapu do Arcane University za Tar-Meenou, vejděte dovnitř a promluvte si s ní. Sdělte jí, že už máte všechny čtyři knihy, proberte s ní všechny možnosti dialogů, ale je s ní těžké pořízení, pořád bude říkat, že potřebuje čas, abyste tudíž přišli až zítra. Nejlépe tedy je, vypravit se přes mapu zpět do Elven Gardens a vstoupit do hospody, s hospodským si domluvit nocleh, zaplatit a jít nahoru do pokoje, kde se na posteli vyspat. Vezměte to tedy „jedním vrzem“ a za jedny peníze a vyspěte se v posteli třikrát po sobě po dvaceti čtyřech hodinách, poté se vraťte zpět na ulici a znovu se přes mapu přeneste do Arcane University za Tar-Meenou, kde si s ní pohovořte. Teď už vás odbývat nebude a sdělí vám to, co potřebujte, tedy Green Emperor Way Where Tower Touches Midday Sun, což je podle mapy do Palace Distrikt.
Nightmare House
Vejděte do domu a seberte ze země kladivo. Prozkoumejte viditelné prkno na podlaze a odklopte ho. Prozkoumejte červený nápis na lebce. Stojí tam 3 x 4, 7 - 6 a 8 + 7. Výsledky těchto příkladů použijete později. Jděte nahoru po schodech a dál dvakrát doprava do koupelny. Prozkoumejte zrcadlo a rozbijte ho kladivem. Prozkoumejte přístroj v dolní poličce a vložtze do jeho kolonek výsledky výše uvedených příkladů, tedy 12, 1 a 15 a stiskněte červené tlačítko. Získáte klíč. Vraťte se zpět, sejděte dolů ze schodů a pokračujte doleva do kuchyně. Prohledejte skříňky. V jedné z nich najdete nůž, který seberte. V další najdete dopis, který si můžete přečíst. Použijte klíč na dveře vlevo. Nacházíte se v kotelně. Prozkoumejte provaz držící trubku a přeřízněte ho nožem. Trubka spadne a voda uhasí oheň v kotli. Prozkoumejte kotel a použijte páku uvnitř.
Vlevo se odkryje průchod, do kterého vejděte. Pokračujte dveřmi vepředu a uvnitř prozkoumejte hrob. Prozkoumejte ruku a seberte z ní další klíč. Vraťte se na chodbu a vejděte do levých dveří. Prozkoumejte vzkaz na zdi, ve kterém je popsán následující postup. Zatáhněte za lano a vraťte se na chodbu. Vejděte do pravých dveří, kde zatáhněte za levé lano. Vraťte se na chodbu a vejděte do levých dveří. Zde stiskněte pravé tlačítko, vylezte na chodbu a pokračujte do pravých dveří. Zde stiskněte prostřední tlačítko a opět se vraťte na chodbu. Jděte zase do levých dveří a ze stolku seberte zapalovač. Vraťte se na chodbu a přes kotelnu a kuchyň jděte až ke schodům. Projděte dveřmi vepředu, rozsviťte lampičku a dveřmi opusťte dům. Jděte až ke kůlně a její dveře odemkněte druhým klíčem. Uvnitř použijte zapalovač na tmu, čímž si posvítíte.
Zapněte spínač na zdi a zapněte notebook. Spusťte "Machine Works" a vložte kód 5023. Otevře se průchod, kterým se vydejte. Vlezte do dveří vlevo a kladivem vytáhněte každý hřebík z desky na zdi. Stiskněte tlačítko, které se odkryje. Vraťte se na chodbu a vlezte do dveří vpravo. Tlačítkem napravo zapněte laser. Kliknutím použijte jednotlivá zrcadla a kurzorovými šipkami je nastavujte tak, aby paprsek skončil na zařízení vlevo. Jděte na chodbu a pokračujte předními dveřmi. Uvnitř seberte další klíč. Vraťte se na chodbu a přes kůlnu až do domu. Vylezte na chodbu a vydejte se nahoru po schodech. Pokračujte doleva a po žebříku na půdu. Použijte třetí klíč na dveře a vejděte. Před vámi je světelné pole. Vaším úkolem je celé rozsvítit zeleně. Správnou kombinaci uvedu pomocí kartézských souřadnic. Klikejte tedy na následující světla v tomto pořadí: [2 ; 4], [2 ; 3], [1 ; 1], [4 ; 2].
Odkryje se revolver, který seberte. Vraťte se k žebříku a pokračujte dopředu do ložnice. Prozkoumejte noční stolek. Najdete v něm nějaký plevel. Opusťte ložnici a jděte do přízemí a díl do dveří vepředu. Zapněte televizi. použijte plevel. Půjdete ven a musíte v mezihře utéct Fredymu. Když přežijete, dostanete svěcenou vodu. Pak si přečtěte zápisník ležící na nočním stolku. Klikněte nablikající žárovku a potvrďte. Usnete tak. Ve snu budete bojovat proti Fredymu. Střílet musíte pouze do jeho rukavice, protože zbytek jeho těla je vůči střelbě imunní. To ho ale nezraňuje, jen to pomáhá k tomu, aby se k vám nepřiblížil a nezranil vás. Jediným způsobem, jak ho zneškodit, je střelit do trubky v levém horním rohu obrazovky zrovna kdyžbude Fredy pod ní. Spadne tak na něj. Nyní máte dvě možnosti. Buď ho můžete střelit (špatný konec) nebo použít svěcenou vodu (dobrý konec).